Lauluväljaku juhataja: Ürituste turg on muutumises

Piiranguid avalike ürituste korraldamisele on taas leevendatud ning nii saab alates 15. juulist väliüritusel osaleda kuni 2000 inimest, siseruumides 1500. Vaatamata järk-järgulisele maksimaalse osalejate arvu suurendamisele tuleb siiski ürituste turul tegutsejatel teha korrektuure ning harjuda publiku muutunud käitumisega. Veelgi enam, vajalikud on äärmiselt loovad lahendused, et koroonajärgses olukorras silma paista ning inimestelt piletiraha küsida. Juba eriolukorra ajal oli selge, et maailmanimega artistide osas võib Eesti publik sel aastal suu puhtaks pühkida, kuid kodumaised tegijad on kiireks lendstardiks valmis (Äripäev, 02. aprill 2020). Nii ka läks. Samas on ürituste valdkonnas kriisijärgselt tekkinud mitu uut trendi.

 

Smilersi autokontsert Tallinna Lauluväljakul, 15.05.2020. Autokontserdi piletid müüdi välja nelja tunniga.

Põhiline initsiaator korrektuuridele ürituste turul on publiku ootamatult kiiresti muutunud harjumused. Kui veel koroonakriisi haripunktis tegid korraldajad plaane lähtuvalt senisest kogemusest, tunnistavad nüüd paljud tugevad tegijad, et senised nipid on korraga kasutud. Üheks arusaadavaimaks muutuseks on inimeste ebakindlus lähituleviku olude suhtes, mistõttu on drastiliselt langenud piletite ostmine eelmüügist pikaks perioodiks ette. Senisest kordades rohkem sünnib spontaanseid otsuseid ürituste külastamiseks või mittekülastamiseks. Olulist rolli spontaansete otsuste juures mängib mõistagi ilm: kui eelnevalt võis kindel olla, et pileti eelmüügist ostnud publik jõuab lava ette ka vihmase ilmaga, siis nüüd võib halb ilm jättagi lavaesise nukralt hõredaks.
 
Piletite etteostmise mõte on seisnenud endale koha tagamises meelepärase artisti esinemisel. Tihti seonduvad sellega veel majutuse leidmine ja kõigi kaasnevate plaanide tegemine pere- või sõpruskonnaga. Koroonakriisis said aga paljud eelmüügitruud kõrvetada, sest tühistatud ja edasi lükatud esinemistega kaasnesid raskused piletiraha tagasisaamisel. Paratamatult on sellises olukorras, kus kogu ürituste sektor hetkega seiskub, korraldajate poolt kõige loogilisem lahendus pakkuda välja, et piletid kehtivad tulevikus – kui kunagi üritus toimub. Piletiraha tagastamine sõltub väga palju ettevõtetest, tõenäoliselt otseselt nende likviidsetest vahendites. Kahjuks võib ennustada, et mingi hulk on ka neid ettevõtjaid, kes jäävadki force majeure’le viitama ning klientide protestidele õlgu kehitama. Paljud sel viisil raha kaotanud ei hakka kuskil protsessima, sest tühja makstu pole sedavõrd suur, kuid hoiatav kogemus sunnib tulevikus teisiti käituma. Veelgi kehvemasse seisu sattusid Eestit ürituste raames külastada plaaninud välismaalased, kel paljudest oli ette makstud ka raha majutuse eest ning need kaotused võisid küündida tuhandetesse eurodesse.

 


Summer in the City Tallinna Lauluväljaku pargis, 08.07.2020  Foto: Aron Urb


Üks tuntud ettevõtja, kes ka muusikaga tegeleb, ütles kord mulle, et iga kriisi ajal ja järgselt saab näha tervet hulka inimesi, kes on otsustanud hakata üritusi korraldama või catering teenust pakkuma – sest sellega saab ju „igaüks“ hakkama. Täpselt sellist asjade käiku on märgata ka Tallinna Lauluväljakule esitatavate päringute osas. Kindlate ja tavapäraste koostööpartnerite asemel on tekkinud palju nn üksiküritajaid, kes plaanivad midagi korraldada, aga millal, mida ja kellega täpselt, seda veel ei tea. Loomulikult on seesugune ettevõtlikkus igati tervitatav ning ka üheks oluliseks osaks, kuid tähendab ka suuremat riski ürituste õnnestumisele. Kogenud korraldajad teavad, et publikule tõeliselt hea elamuse pakkumine ei tule lihtsalt ning vajab põhjalikku eeltööd. Võib olla kasvab nende üksiküritajate seast tõeliselt tugevaid ürituste korraldajaid, kuid terve hulk on ka neid, kes õnneküttidena kiiret tulu otsivad. Sunnitud koroonapaus ürituste turul viis hinnad teatud määral alla nii korralduspaikade, esinejate kui ka inventari osas ning just sellele panustataksegi.
 

Lauluväljaku Suvekontserdid, 2 Quick Start, 02.07.2020  Foto: Aron Urb


Kauni Eestimaa avastamine koos kodumaiste esinejate nautimisega on sel suvel eriti lihtsaks tehtud, sest artistid rabavad nüüd tööd teha. Konkurents publiku osas on tihe, eriilmelisi üritusi leiab igale maitsele. Intiimsemad, väga piiratud publikuarvuga üritused kaugeimates paikades pealinnast võivad osutuda erakordselt edukaks. Eriti kui veel ka ilmaga veab. Samas aga tekitab see suurt riski korraldaja jaoks, sest 2 Quick Start, Anne Veski, Taukar või Nublu ei pruugi tähendada, et kindla peale saab piletid välja müüa. Kuna artistide aktiivsus on sedavõrd suur, siis piisab vaid mõned nädalad oodata ning küll lemmik ise kodumaakonnas kuskil üles astub.
 
Hea on tõdeda, et koroonakriis ei ole meie inimeste ettevõtlikkust kuidagi pärssinud, vaid näiteks ürituste valdkonnas andnud sellele pigem hoogu juurde. Paratamatult toob see endaga kaasa ka ettevõtmisi, mis ebaõnnestuvad, kuid eks raskused eraldavadki terad sõkaldest. Ning mõistagi püsib kõige enam publiku ootus, et maailma olukord tooks taas rahvusvahelised esinejad meie kodumaa lavale.
 
 
Urmo Saareoja
Tallinna Lauluväljaku juhataja
 

* Arvamuslugu ilmus 17. juulil 2020 Äripäeva paberkandjal.