Kuidas vältida enamlevinud vigu ürituse turvamisel?

Läbimõeldud turvaplaan tagab osalejate turvalisuse, ennetab ebameeldivaid juhtumeid ja lihtsustab ürituste läbiviimist. Kui palkad suuremal üritusel turvalisuse eest vastutama professionaalid, saad korraldajana ise oma põhitegevustele keskenduda ning ka pidu nautida. Milline teenusepakkuja valida, kui mitu turvatöötajat tellida ja millele veel tähelepanu pöörata? Panime kirja soovitused, nõuanded ning vigade vältimiseks ka enamlevinud eksimused ürituse turvalisuse organiseerimiseks.

Blogi (6)

1.Kuidas tagada ürituse turvalisus?

Nagu ka toitlustuse, ruumikujunduse ja muude ürituse korraldamise oluliste osadega, tagab ka ürituse turvamisel edu varajane planeerimine. Vali välja sobiv turvafirma ja tööta koos nendega välja turvaplaan. Enamikel üritustel tuleb läbi mõelda parkimine, tuleohutus, suitsusalad, evakuatsiooniteed, garderoobid ning suuremate sündmuste puhul ka piirdeaiad, esmaabi, liikluskorraldus jpm. Pikaajalise kogemusega teenusepakkujad teavad, millele mõelda, ja oskavad probleeme ennetada, nii on korraldaja töö oluliselt lihtsam ja muretum.

2. Millised on enamlevinud vead ürituse turvamisel?

Turvafirmade sõnul on kõige suuremaks veaks hiline planeerimine ja alles viimasel hetkel turvamise peale mõtlemine. Samuti on oluline meeles pidada, et avaliku ürituse korraldamine nõuab ka lubade taotlemist ning seegi tuleb varakult ette võtta. Üldjuhul soovitavad turvafirmad taotlused sisse anda vähemalt 31 päeva enne toimumisaega ning võimalusel veelgi varem. Kui kooskõlastused jäävad õigeaegselt tegemata, tähendab see lisandunud toimetusi, ettekirjutatud nõuete täitmiseks muudatuste tegemist ning halvimal juhul lausa sündmuse ärajäämist.

Samuti on sagedane, et korraldajad alahindavad eelinfo vajadust ja ei pööra tähelepanu lihtsatele asjadele, mis hiljem ürituse toimumisel suurt rolli mängivad – näiteks võib suuremal üritusel viitade või parkimise juhendamise puudumine suure segaduse tekitada. Kui aga juba üritusele saabudes külalised ebamugavasse olukorda panna, ei tõota see sündmusele head kulgu.

Tihtipeale on üritustel põhjalikult läbi mõeldud algus ja planeeritud hulgaliselt tegevusi, kuid peo lõppaeg on jäetud määramata. Kui see on eelnevalt kokku lepitud, saavad kogenud turvatöötajad olla abiks peo lõpetamisel, külalistele takso tellimisel ja nende peokohast välja juhatamisel.

Samuti ei mõelda niiöelda mustadele stsenaariumitele. Võib juhtuda, et keegi osalejatest ennast vigastab või napsutamisega piiri kaotab. Esimesel juhul on oluline meediku kohalolu või esmaabitarbed ja kogemus turvatöötajatel. Kui keegi aga piiri kaotab või tülid tekivad, siis on oluline, et turvatöötajad teaksid probleemile reageerida, mitte ei jätaks asja peokorraldaja lahendada.

Näiteks meenub peokorraldajale ebameeldiv vahejuhtum firmaürituselt, kus üks töötajatest liigselt alkoholi tarvitas, kolleege segama hakkas, kõnedele vahele rääkis ja nii endale kui ka teistele häbi tegi. Kuigi kõik olid häiritud, ei tahtnud keegi korrapidamisega tegeleda. Ürituse meeleolu oli rikutud ja peolised lahkusid varakult. Kui üritusel oleks olnud turvatöötaja, oleks firmapidu tõenäoliselt hoopis rõõmsamates toonides lõppenud.

3. Millal on vajalik esmaabi brigaadi kohalolek?

Esmaabi brigaadi kohalolek sõltub eelkõige ürituse iseloomust ja osalejate arvust. Suurema ürituse puhul võiks korraldajate või turvameeste seas alati olla vähemalt üks inimene, kellel on kaasas esmaabi tarbed ja vajalik kogemus esmaabi andmiseks.

Osad linnad, näiteks Tallinn ja Pärnu, nõuavad ürituse tüübist olenevalt meditsiinilise toe kohalolekut. Spordiürituste puhul tuleb järgida Eesti Olümpiakomitee juhendeid, mis on abivahendiks, et pöörata tähelepanu meditsiinilisele teenindamisele ürituse ettevalmistusel, toimumisajal ja ka vahetult pärast lõppu.

4. Millal on vajalik ürituse ala piiramine?

Ürituse ala piiramise vajadus ja võimalused pane paika koos turvafirmaga. Osadel üritustel piisab lindiga ala piiramisest, mõnes kohas on looduslikud tõkked, kuid kontsertitel ja suurematel piletitega üritustel soovitame kõrgeid aedu. Kui lava on piirde tagant hästi näha, siis võiks aed ka kaetud olla, et piirde taha rahvas melu nautima ei koguneks. Nii jääks korraldajal osa tulust saamata ning oleks ka turvatöötajatel rohkem tööd. Kontserdi puhul on mõistlik ehitada ka tugevam massitõke lava ette.

Samuti võivad vajalikud olla lisapiirded lavataguse ja korraldajatele mõeldud alade eristamiseks. Sel juhul tuleks läbi läbi mõelda kergelt äratuntavad tunnused eripiirkonda pääsemiseks. Näiteks kaela- või käepaelad.

5. Mitu turvameest tellida?

Kui mitu turvameest üritusele palgata, sõltub ürituse toimumiskohast, iseloomust ja külaliste arvust. Väiksemate firmaürituste puhul piisab 2-3 abilisest, kes ürituse dünaamikat arvestades liiguvad. Ka ainult ühe turvamehe kohalolu muudab organiseerimise kergemaks, sest turvamees saab lisaks külaliste turvalisuse tagamisele täita ka muid ülesandeid, näiteks parkimisel nõustada, ülerõivaid garderoobi panna ja külalisi vajalikku kohta juhatada.

Turvafirma meenutab 800 külalisega üritust, kuhu oli tellitud 6 turvatöötajat. Kohapeal aga selgus, et oli vaja 2 abilist parklasse, 2 sissepääsu juurde, 2 lava taha bändi juurde ning lisaks töötajaid VIP-alasse ja garderoobi juurde. Kui algselt paistis, et puudu oli vaid 2 turvameest, selgus peo jätkudes aga tegelik vajadus – peoalale ei olnud planeeritud ühtegi turvatöötajat. Kes pidi tegelema kerkivate probleemide, tülide ja napsutades kontrolli kaotanud peolistega? Siit oluline õppetund ürituse korraldajale – anna turvafirmale ürituse kohta võimalikult palju informatsiooni ja arvesta asjatundjate soovitustega.

6. Kuidas valida üritusele sobiv turvafirma?

Sobiva turvafirma valikul saad tugineda mitmele punktile, mis on olulised ka toitlustuse, ruumikujunduse ja muude partnerite valikul. Tutvu ettevõtte kogemustebaasiga, kontrolli soovituste olemasolu ja hinnapäringut tehes anna turvafirmale võimalikult palju ürituse eelinfot. Koostööpartnerit valides pea meeles, et turvafirmadel võib olla ka spetsialiteet, näiteks võib mõni teenusepakkuja väga kogenud olla koduvalve pakkumisel, kuid on vähe üritusi turvanud ja vastupidi.

Kui sobiv turvafirma on välja valitud, siis ära unusta lepingut sõlmida. Viimase olemasolu nõuab ka Turvaseadus. Valitud turvafirmal võiks olla sõlmitud ka tsiviilvastutuskindlustus, mis aitab riske maandada.

Tallinna Lauluväljak on ürituste turvamisel edukat koostööd teinud ja soovitab järgmisi turvafirmasid: Meeskond Security ja G4S. Meeskond Security oli oma teadmiste ja kogemustega abiks ka käesoleva postituse kirjutamisel.

Kokkuvõte

Et tagada sündmusel osalejate turvalisus, vältida segadust ja õnnestuste korral kiirelt tegutseda, tee kootööd professionaalidega ning koosta turvaplaan. Anna turvafirmale ürituse kohta võimalikult palju informatsiooni ning alusta planeerimisega varakult. Koostöös teenusepakkujaga hoolitse piletitega üritustel selle eest, et sündmuse ala oleks piiratud ning suurematel üritustel mõtle läbi ka parkimise korraldus ja teeviidad osalejate juhatamiseks.